Όψεις της γυναικείας εξουσίας στην παραδοσιακή κοινωνία των Καραγκούνηδων της δυτικής Θεσσαλίας: διατροφή και μαγεία (ICPSR doi:10.17903/FK2/TCG3D0)

View:

Part 1: Document Description
Part 2: Study Description
Part 5: Other Study-Related Materials
Entire Codebook

Document Description

Citation

Title:

Όψεις της γυναικείας εξουσίας στην παραδοσιακή κοινωνία των Καραγκούνηδων της δυτικής Θεσσαλίας: διατροφή και μαγεία

Identification Number:

doi:10.17903/FK2/TCG3D0

Distributor:

Κατάλογος Δεδομένων SoDaNet

Date of Distribution:

2022-05-01

Version:

1

Bibliographic Citation:

Καμινιώτης, Βάιος, 2022, "Όψεις της γυναικείας εξουσίας στην παραδοσιακή κοινωνία των Καραγκούνηδων της δυτικής Θεσσαλίας: διατροφή και μαγεία", https://doi.org/10.17903/FK2/TCG3D0, Κατάλογος Δεδομένων SoDaNet, Πρώτη έκδοση

Holdings Information:

https://doi.org/10.17903/FK2/TCG3D0

Study Description

Citation

Title:

Όψεις της γυναικείας εξουσίας στην παραδοσιακή κοινωνία των Καραγκούνηδων της δυτικής Θεσσαλίας: διατροφή και μαγεία

Identification Number:

doi:10.17903/FK2/TCG3D0

Authoring Entity:

Καμινιώτης, Βάιος (Πάντειο Πανεπιστήμιο)

Producer:

Καμινιώτης, Βάιος

Date of Production:

2009-01-01

Distributor:

Κατάλογος Δεδομένων SoDaNet

Date of Distribution:

2022-05-01

Holdings Information:

https://doi.org/10.17903/FK2/TCG3D0

Study Scope

Keywords:

ΦΥΛΟ, ΕΘΙΜΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, ΜΑΓΕΙΑ

Topic Classification:

Diet and nutrition, Family life and marriage, Gender and gender roles

Abstract:

Το θέμα της παρούσας έρευνας είναι καταρχάς η σχέση της μαγειρικής με τη μαγεία στην παραδοσιακή κοινωνία των Καραγκούνηδων της δυτικής Θεσσαλίας. Σε ένα δεύτερο επίπεδο εξετάζεται το αν η σχέση αυτή συνιστούσε γυναικεία συμβολική εξουσία. Μέσα από εθνογραφικά δεδομένα κατόπιν επιτόπιας ποιοτικής έρευνας στην πεδινή Θεσσαλία, καταγράφηκαν οι πρακτικές της καθημερινής και της τελετουργικής μαγειρικής που αφορούσαν την παραδοσιακή κοινωνία των Καραγκούνηδων. Άλλες από αυτές τις πρακτικές διασώζονται μέσω της παράδοσης και τελούνται ακόμη και σήμερα, ενώ άλλες ανασύρθηκαν μέσα από τη μνήμη των κατοίκων που γεννήθηκαν στο α μισό του 20ου αιώνα και βίωσαν στο β μισό του ως σήμερα τη μετάβαση από τον παραδοσιακό στον σύγχρονο τρόπο ζωής. Επίσης η έρευνα δεν αγνόησε την ιστορία, δεδομένου ότι συμπεριέλαβε ως πηγές παλαιότερες επιτόπιες έρευνες και συνεντεύξεις από την πολιτισμική περιοχή των Καραγκούνηδων. Η μέθοδος λοιπόν του θέματος είναι η ιστορική εθνογραφία. Διαπιστώθηκε ότι η μαγειρική στην παραδοσιακή κοινωνία των Καραγκούνηδων ήταν τέχνη κοινωνικά μαθημένη, που επικοινωνείτο από γενιά σε γενιά και από μάνα σε κόρη. Η παρασκευή και η προσφορά του φαγητού συνιστούσε γυναικεία πρακτική και σηματοδοτούσε τις βασικές στιγμές της ζωής του ανθρώπου (γέννηση, γάμος, θάνατος). Επιπλέον η μαγειρική ήταν συνδεδεμένη με έντονους συμβολισμούς τόσο ως τελετουργική τροφή την περίοδο των γιορτών, όσο και ως απλό, καθημερινό φαγητό. Ως εκ τούτου αναζητήθηκε ο συμβολισμός της τροφής και αν και κατά πόσον η μαγειρική και το φαγητό είχαν μεταφυσική - μαγική διάσταση. Αυτή η σχέση αποκάλυψε ότι τα φυτικά και ζωικά είδη που είχαν επιλεγεί ως εδώδιμα, ωφελούσαν. Από την άλλη, τα είδη που είχαν επιλεγεί ως μη εδώδιμα θεωρείτο ότι έβλαπταν. Η δε ωφέλεια και η βλάβη συνίσταντο πολύ περισσότερο σε συμβολικό επίπεδο, απ’ ό,τι σε υλικό. Και τα δύο είδη όμως, εδώδιμα και μη εδώδιμα, θα μπορούσαν μέσω μιας ειδικής μαγειρικής επεξεργασίας τους (να γίνουν δηλαδή φίλτρα ή να ριχτούν μέσα στο κανονικό φαγητό), να προκαλέσουν μαγεία. Τη μαγεία διενεργούσαν οι μαΐστρες, οι γυναίκες δηλαδή της περιοχής που εμπλέκονταν με μάγια, κατά περίσταση: είτε για να ωφελήσουν είτε για να βλάψουν, οπότε μπορούμε να διακρίνουμε αντίστοιχα μια ευεργετική και μια επιβλαβή μαγεία. Επιπλέον, μέσα από τη λαϊκή λογοτεχνία και τις αφηγήσεις ζωής των υποκειμένων, επιβεβαιώθηκε η συνάφεια της μαγείας όχι μόνο με τη μαγειρική, αλλά και με άλλα γυναικεία πεδία δράσης, όπως τη ραπτική και το νοικοκυριό. Τέλος οι άνδρες, όταν εμπλέκονταν με μάγια, λειτουργούσαν ως «εξορκιστές», που έλυναν τα γυναικεία μάγια. Και αυτό κατέδειξε ότι η σχέση μαγειρικής-μαγείας μεταφράστηκε ως όψη μιας γυναικείας συμβολικής εξουσίας στην υπό έρευνα κοινωνία.

Time Period:

1998-01-01-2009-01-01

Country:

Greece

Geographic Coverage:

Καρδίτσα

Unit of Analysis:

Individual

Universe:

22

Methodology and Processing

Time Method:

Cross-section ad-hoc follow-up

Mode of Data Collection:

Face-to-face interview

Mode of Data Collection:

Participant field observation

Type of Research Instrument:

Semi-structured questionnaire

Type of Research Instrument:

Unstructured questionnaire

Notes:

Αριθμός συνεντεύξεων που πραγματοποιήθηκαν στην έρευνα: 25 Αριθμός συνεντεύξεων που παραχωρήθηκαν στο αρχείο : 22

Data Access

Other Study-Related Materials

Label:

14. Καμινιώτης_Όψεις της γυναικείας εξουσίας.docx

Notes:

application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document