10.17903/FK2/3MPCY4Μπάδα, ΚωνσταντίναΠανεπιστήμιο ΙωαννίνωνΟ κόσμος της καθημερινότητας: 95 χειροτέχνες ασημουργοί των Ιωαννίνων αφηγούνταιΚατάλογος Δεδομένων SoDaNet2022Social SciencesΕΡΓΑΣΙΑ (ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ)ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣΠΑΙΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣΥΛΙΚΑΠΡΟΩΘΗΣΗ (ΕΜΠΟΡΙΟ)Τσιώλης, ΓεώργιοςΠανεπιστήμιο ΚρήτηςΜπάδα, ΚωνσταντίναΠανεπιστήμιο ΙωαννίνωνΕρευνητική Ομάδα Πανεπιστημίου Κρήτης Πανεπιστήμιο Κρήτης, Τμήμα ΚοινωνιολογίαςSocial Data Network2013-01-012013-01-012021-07-092022-05-111996-01-01/2013-01-0123082application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document1.0CC0 WaiverΣτόχος της έρευνας είναι να καταγράψει τη βιωμένη εμπειρία και τη μνήμη των ασημουργών της Ηπείρου και να συμβάλλει στη μελέτη της ιστορίας και της μνήμης του κόσμου της εργασίας των ασημουργών της πόλης των Ιωαννίνων και του μικρού ορεινού τόπου των Καλαρρυτών, από τον 18ο αι. ως σήμερα. Μέσα από τον καταγραμμένο λόγο οι 95 περίπου ασημουργοί μιλούν για την δουλειά τους, για την χειροτεχνική τους δραστηριότητα και για την αξία της στην σύγχρονη οικονομία, για το εργαστήριό τους και για τις σχέσεις που διαμείβονται με τους άλλους μαστόρους, με τους εμπόρους, τους πελάτες, για την πολιτισμική αξιολόγηση των αντικειμένων που κατασκευάζουν. Προβάλλουν έτσι ως δρώντα κοινωνικά υποκείμενα που μέσω κοινωνικών και πολιτισμικών πρακτικών συγκροτούν την ταυτότητά τους, σχέσεις, συγκρούσεις, πεδία εξουσίας και διαμορφώνουν ξεχωριστές αντιλήψεις, στρατηγικές προσαρμογής και ένταξης στον σύγχρονο κόσμο της οικονομίας της αγοράς. Επισημαίνεται ότι η έννοια της εργασίας δεν γίνεται νοητή ως μια οικονομική, απλώς, έννοια, άρρηκτα συνδεδεμένη με τη διαδικασία της παραγωγής, αλλά ως κοινωνική και πολιτισμική επίσης έννοια, συνδεδεμένη με τη διαδικασία της κοινωνικής αναπαραγωγής, του πολιτισμού ευρύτερα. Αρκετές, άλλωστε, μελέτες έχουν ήδη καταδείξει ότι η οικονομική σφαίρα δεν εμφανίζεται ανεξάρτητη και αυτόνομη από τις άλλες κοινωνικές δραστηριότητες και σχέσεις (αντίθετα, ενσωματώνει σχέσεις, νοήματα, αξίες, πολιτισμό στην ευρύτερη έννοια) ούτε συνιστά τον μοναδικό ρυθμιστικό παράγοντα των κοινωνικών σχέσεων και της αλλαγής. Η ψηφιοποίηση του υλικού έχει ολοκληρωθεί και επίκειται η ένταξή του σε σχετική βάση δεδομένων . Στις προθέσεις της κατόχου της συλλογής είναι να εντάξει το προαναφερόμενο υλικό στο Λαογραφικό Μουσείο του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (<http://folklore-museum.uoi.gr/>), όπου θα συνυπάρχει μαζί με τα υλικά αντικείμενα που υπάρχουν εκεί (Ένα ολόκληρο εργαστήριο ασημουργίας και αντικείμενα).Είναι προσβάσιμο υπό όρους στους χώρους του αρχείου/συλλογής